Praha 21. dubna (ČTK) – Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše veřejnou zakázku na nákup 14 elektrobusů za předpokládanou cenu 200 milionů korun bez DPH. Informoval o tom v tiskové zprávě. Vozy, které se budou nabíjet v pauzách z trolejí, plánuje podnik nasadit v jihovýchodní části Prahy a nyní pro ně buduje infrastrukturu. Podle generálního ředitele Petra Witowského plánuje DPP v dalších letech nakoupit až 115 vozů na elektrický pohon.
Vítěz zakázky by měl být znám na konci prázdnin a podnik by měl vozy obdržet do 11 měsíců od podpisu smlouvy. Technický ředitel povrchové dopravy DPP Jan Šurovský uvedl, že již začaly přípravné práce pro stavbu dobíjecí infrastruktury v garáži Vršovice. „Na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského,“ vysvětlil. Hotovo by mělo být na jaře příštího roku tak, aby bylo vše připraveno pro dodání prvních elektrobusů.
Poptávaná vozidla budou nízkopodlažní, s délkou 11 až 14 metrů a minimálně 25 sedadly pro cestující. Ve výbavě má být klimatizace a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Podnik také požaduje, aby dodané autobusy byly schopné najet po celou dobu 12 let minimální životnosti alespoň 100 kilometrů na jedno nabití. „Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé,“ uvedl podnik. Dodavatel má zajistit servis vysokonapěťových částí, jinak si DPP bude autobusy opravovat sám.
Podnik má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že podle plánu města by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon. Witowski dodal, že DPP plánuje nakupovat také hybridní autobusy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik také stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou. „Vzhledem k dopadům současné pandemie a propadům cen ropy se ukazuje, že tyto spolehlivé vozy budou nadále tvořit nezanedbatelnou a ekonomicky nejvýhodnější část naší nové flotily autobusů,“ sdělil ředitel.
V obnově vozidel plánuje podnik do roku 2030 nakoupit 960 vozů, které podle návrhu koncepce využití alternativních paliv vyjdou na 15,6 až 17,5 miliardy korun. Podle návrhu by měl podnik kupovat zhruba třetinu vozů s elektrickým pohonem, třetinu s tzv. hybridním pohonem a třetinu dieselů.
psc gcm
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.