Praha 3. listopadu (ČTK) – Výběr informací o elektronických dálničních známkách pro osobní vozidla v Evropě (ministerstvo dopravy dnes představí způsob prodeje elektronických dálničních známek v ČR):
– Podle serveru tolls.eu vyžaduje dálniční známky pro osobní automobily a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny devět zemí Evropy – Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Moldavsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Švýcarsko.
– Ve třech z těchto zemí, Slovensku, Maďarsku a Moldavsku, funguje jen elektronická dálniční známka. K těmto zemím se od příštího roku přidá i Česká republika, kde elektronická forma známky zcela nahradí tu nalepovanou na čelní sklo. V Bulharsku, Rumunsku a Rakousku lze dálniční známku koupit jako klasickou nálepku na přední sklo i elektronicky. Pouze jako nálepku je pak možno pořídit dálniční známku ve Slovinsku a Švýcarsku.
– V 17 zemích Evropy (včetně Ruska a Turecka) se podle serveru tolls.eu vybírá mýtné přímo na dálnicích, čeští motoristé znají tento způsob platby z Francie, Chorvatska či Itálie. Ve zbylých téměř dvou desítkách zemí je používání dálnic pro řidiče osobních automobilů zadarmo (kromě Německa třeba Finsko a Ukrajina), někde ale existují zpoplatněné úseky, například mosty či tunely.
– V České republice se za dálnice prostřednictvím časových klasických kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012 (měsíční kupón stojí 440 a desetidenní 310 korun). Přechod na elektronickou formu dálniční známky schválil parlament loni, kromě e-shopu budou řidiči vozidel moci poplatek za užívání dálnic a rychlostních silnic zaplatit i na pobočkách České pošty a benzinových pumpách státního podniku Čepro (EuroOil).
– Například Slovensko zavedlo elektronické dálniční známky v roce 2016. Koupit je lze nejen na webu eznamka.sk a v mobilní aplikaci, ale také na čerpacích stanicích, hranicích nebo u samoobslužných kiosků. Na Slovensku je možné pořídit pro osobní vozidlo a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny známku na kalendářní rok nebo 365 dní (50 eur, asi 1350 korun), 30 dní (14 eur) nebo deset dní (deset eur).
– Slovenský tendr na provozovatele systému vyhrála společnost SkyToll, která v zemi zajišťuje i výběr mýtného pro nákladní vozy (a od konce loňského roku v konsorciu s firmou CzechToll i v ČR). Vybudování a osmiletý chod systému by měl podle informací z roku 2016 vyjít v přepočtu na 375 milionů korun. Podle serveru Hlídač státu slovenský systém stál v přepočtu zhruba 75 milionů korun a roční provoz je kolem 7,5 milionu.
– V Rakousku lze pořídit dálniční známku na deset dní (letos 9,7 eura/příští rok 9,5 eura), dva měsíce (27,4 eura/27,8 eura) a na rok (91,1 eura/92,5 eura; zhruba 2500 korun). Kromě tradiční nalepovací známky je možné zaplatit za užívání dálnice také na internetu. V Maďarsku stojí desetidenní známka pro osobní auto v přepočtu 260 korun, měsíční 355 korun a roční 3200 korun. Existuje i roční známka platná jen regionálně v některé z žup, která stojí 370 korun.
– O zavedení dálničních poplatků pro osobní vozy uvažuje i Německo. To je dokonce již schválilo, ale Soudní dvůr Evropské unie loni v červnu uznal stížnost Rakouska na chystaný způsob zpoplatnění. Německá vláda narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče. Podle soudu totiž německý zákon diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí a je tak v rozporu s unijním právem. Němci přitom chtěli začít mýtné vybírat už od října 2020.
pvl ped
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.