Praha 2. května (ČTK) – Veřejní investoři v Česku v prvním čtvrtletí zadali projektovým firmám 209 zakázek za dvě miliardy korun. Hodnota meziročně stagnovala, počet se zvýšil o 14 procent. Hodnota nově vypsaných projektových zakázek vzrostla o 92 procent. Vyplývá to z údajů společnosti CEEC Research, které má ČTK k dispozici.
„Projektová příprava tvoří přibližně dvě až tři procenta hodnoty celé stavby. Ovšem z hlediska významu je to naprosto klíčový prvek, bez kterého stavby v podstatě nemohou vzniknout. Vývoj vypsaných a následně zadaných projektových zakázek ukazuje směr, kterým by se české stavebnictví za rok až dva mělo ubírat,“ uvedl ředitel CEEC Research Michal Vacek. Největší zakázky v prvním čtvrtletí zadala Správa železnic.
České stavebnictví letos do konce února meziročně kleslo o 8,3 procenta. Pozemní stavitelství, tedy hlavně výstavba bytů, kanceláří, výrobních hal a skladů, kleslo o 10,5 procenta. Inženýrské stavitelství, které je tvořené z velké části výstavbou dopravní infrastruktury, vzrostlo o 0,5 procenta. Únorový propad stavebnictví o 11 procent byl nejvýraznější od července 2016.
Hodnota nově vypsaných projektových zakázek v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 92 procent na 2,9 miliardy korun. Počet se zvýšil zhruba o pětinu na 86. Největší zakázky vypsaly Pražská vodohospodářská společnost, Technická správa komunikací hlavního města Prahy a Správa železnic.
„Co se týče veřejných stavebních zakázek, zatím pořád platí teze vlády o tom, že se budeme chtít ze současné krize proinvestovat. Domníváme se, že tento postoj je správný. Je potřebné, aby se nezastavila realizace potřebných investic, nezvýšila se nezaměstnanost a nenastal úpadek odborných kapacit ve stavebnictví,“ doplnil statutární ředitel společnosti Infram Zdeněk Jeřábek.
Hodnota zadaných veřejných zakázek pro stavební firmy podle údajů společnosti IS v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 7,6 procenta na 34,1 miliardy korun. Počet však klesl o 15 procent na 488. Celková hodnota byla z velké části ovlivněna pěti dílčími zakázkami pro firmu Eurovia v projektu PPP na dálnici D4 za 10,1 miliardy korun. Největším zadavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR se zakázkami za 11,6 miliardy korun.
ciz mha
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.