Pardubice 14. září (ČTK) – Někteří politici a odborníci jsou skeptičtí k návrhu lídra hnutí ANO pro krajské volby v Pardubickém kraji Martina Kolovratníka. Dnes před novináře přišel s myšlenkou, že pro zajištění autobusové dopravy v regionu by mělo hejtmanství nakoupit s využitím bezúročného úvěru 250 až 300 nových autobusů a pronajmout je dopravcům na deset let. Podle něj by se tak ihned zvýšil komfort přepravy a ještě by se ušetřilo jeden až jeden a půl miliardy korun. Například krajský radní pro dopravu Michal Kortyš (ODS) nepovažuje návrh za realistický.
„Je to nesmysl, hausnumera. Možná by se někde něco ušetřilo, ale 1,5 miliardy, to bych se sakra divil,“ řekl ČTK Kortyš. Podle něj by trvalo několik let, než by kraj objednané autobusy nakoupil.
Pardubický kraj nedávno vypsal podruhé tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na deset let. Předpokládaná hodnota celé zakázky činí necelých sedm miliard korun. Kolovratník navrhuje soutěž zrušit a vypsat dvě nové, na dodávku autobusů a na jejich provozování. Financování nákupu by měla zajistit bezúročná půjčka od Českomoravské záruční a rozvojové banky či Národní rozvojové banky. Autobusy by se měly obměnit postupně zhruba do dvou let, pořizovala by je podle něj například nově zřízená krajská organizace Dopravní podnik Pardubického kraje.
Z Kolovratníkovy myšlenky je rozpačitý i Petr Moravec, jednatel společnosti Oredo, která má na starosto organizaci regionální dopravy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. „Neznám podrobnosti, ale nevím, kde by úspora vznikla. Musel bych vidět celý návrh,“ řekl ČTK.
Podobně mluví i ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán. „O takových úsporách se dá polemizovat. Kdyby úspora byla tak vysoká, už by takovou věci jistě někdo udělal,“ míní Pelikán. Podle něj je současný zisk provozovatelů autobusové dopravy kolem sedmi procent, odhad úspory pětiny až čtvrtiny celkových nákladů nepovažuje za příliš realistický. Trvání soutěže na autobusy a jejich dodání odhaduje na dva roky.
V České republice podobný model zatím nikde nefunguje. Ústecký kraj před časem nakoupil autobusy, zřídil Dopravní společnost Ústeckého kraj (DSÚK) a má i své řidiče. Autobusovou dopravu zajišťuje i Liberecký kraj, který si ale koupil celou dopravní společnost.
dos hj
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.