Praha 5. listopadu (ČTK) – Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, letos do konce října meziročně klesl o 2,5 procenta na 175 miliard korun. Počet se zvýšil o necelou pětinu na 3958. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 33,4 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla o 21,4 procenta. Vyplývá to z údajů společnosti IS, které má ČTK k dispozici.
Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby, tedy hlavně stavby bytů, kanceláří nebo průmyslových hal, meziročně vzrostla o 26,4 procenta na 53,3 miliardy korun. U inženýrských staveb, tvořených hlavně dopravní infrastrukturou, hodnota zakázek klesla o 11,3 procenta na 121,7 miliardy korun.
Průměrná velikost zakázky se meziročně snížila o 17 procent na 44,2 milionu korun. Podíl zakázek spolufinancovaných z evropských dotací meziročně klesl o 15,7 procentního bodu na 41,1 procenta.
Hodnota 18 zadaných zakázek překročila miliardu korun, v říjnu nepřibyla ani jedna. Největší byla modernizace železničního uzlu Pardubice za 6,73 miliardy korun. Správa železnic ji zadala sdružení Eurovia, Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic a GJW Praha. Za celý loňský rok veřejná správa zadala 29 miliardových zakázek.
Z firem získala nejvíce zakázek Eurovia, která samostatně vyhrála tendry za 3,4 miliardy korun. Z dalších 21,9 miliardy korun bude mít podíl díky sdružení s jinými firmami.
Podle regionů patřila největší hodnota zadaných zakázek Středočeskému kraji (23,5 miliardy korun). Následovaly Moravskoslezský (20,3 mld. Kč), Jihomoravský (16,4 mld. Kč), Plzeňský kraj (14,1 mld. Kč) a Praha (14 mld. Kč).
Hodnota nově vypsaných zakázek do konce října meziročně vzrostla o 21,4 procenta na 160,6 miliardy korun. Objem zakázek v pozemním stavitelství meziročně stoupl o 16,3 procenta na 41,3 miliardy korun, v inženýrském stavitelství se zvýšil o 23,2 procenta na 119,3 miliardy korun.
Objem 26 vypsaných zakázek překročil miliardu korun, v říjnu jich přibylo pět. Největší byla výstavba úseku trasy D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova, kterou vypsal Dopravní podnik hlavního města Prahy. Předpokládaná cena je 13,1 miliardy korun.
„Veřejné stavební práce by mohly kompenzovat očekávaný pokles poptávky privátního sektoru a stát se stabilizujícím faktorem tuzemské ekonomiky v nastávajícím období. Limitujícím faktorem pro růst stavební produkce pro veřejný sektor se může ale stát zajištění potřebných pracovníků pro realizaci zakázek ve smluvních termínech,“ uvedl analytik stavebního trhu IS Ivan Vrhel.
Veřejné zakázky měly loni na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) podíl 45,9 procenta. Loni stavebnictví meziročně vzrostlo o 2,7 procenta. Letos za leden až srpen meziročně kleslo o 6,3 procenta. V srpnu se snížilo o 9,7 procenta, klesá už šest měsíců po sobě. Údaje za září zveřejní ČSÚ v pátek.
ciz mha
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.