Červená nad Vltavou (Písecko) 30. března (ČTK) – Památkáři budou usilovat o to, aby se železniční most v Červené nad Vltavou neboural a aby se stal znovu kulturní památkou. Správa železnic ho chce zbourat, nevyhovuje už vlakovému provozu. Most z 19. století, který vede přes orlickou přehradu, přišel o památkovou ochranu před několika lety. Ministerstvo kultury zahájilo řízení o tom, aby se opět stal kulturní památkou. ČTK to dnes řekl ředitel územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd.
Jak dlouho řízení potrvá, nelze předjímat. „Podle zákona o památkové péči si musíme také vyžádat stanovisko krajského úřadu a obce s rozšířenou působností,“ sdělila dnes ČTK Ivana Awwadová z tiskového oddělení ministerstva kultury.
Správa železnic (SŽ) vypsala v polovině března třetí tendr na nový most. Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, po trati nemohou jezdit nákladní vlaky. Vznikne nový železobetonový most, nejvyšší možná cena je 543,9 milionu Kč bez DPH. Předchozí tendry SŽ zrušila, protože všechny nabídky přesáhly limit zakázky, řekl již dříve ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
„Ministerstvo kultury už zahájilo řízení o prohlášení kulturní památkou. Osloví i Národní památkový ústav, aby vyjádřil svůj názor. Ten je, aby byl most znovu zapsaný jako kulturní památka,“ řekl Šnejd.
Památkáři chtějí zabránit zničení mostu. Mohl by podle nich dál sloužit pro pěší a cyklisty, a získat tak znovu status kulturní památky. Na úpravy by šlo využít i část peněz původně určených na demolici. Podmínkou je ale to, aby most převzal do majetku nový vlastník, který by zaručil jeho další provoz. Jihočeští krajští zastupitelé to nedávno odmítli.
„O historických a památkových hodnotách železničního mostu není sporu. Ve své době patřil k nejvyšším mostním stavbám v Rakousku-Uhersku,“ uvedl Šnejd. Jak dodal, zároveň je to první železniční most v ČR, který se stavěl bez lešení. Zachovaná je původní ocelová konstrukce i pilíře.
SŽ již dříve informovala, že nový most bude stát poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, dlouhý bude 316,3 metru, vzepětí bude 34,7 metru.
Starý most 280,2 metru dlouhý, 69,5 metrů vysoký a vážící 940 tun se dosud moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly v 70. a 80. letech minulého století. Proti bourání původního mostu vznikla petice, dosud ji podepsalo přes 800 lidí.
Most je na trati Tábor – Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Stavěl se v letech 1886 až 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů.
vkc hj
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.