QCM s.r.o.+420 538 702 702, e-mail: info@qcm.cz

Elektronizace zakázek

  • ÚVOD
  • O NÁS
  • E-ZAK info
  • PVU
  • FEN
  • VZDĚLÁVÁNÍ
  • NOVINKY QCM
  • Home
  • Zpravodajství
  • Památkáři chtějí zabránit zbourání železničního mostu přes Orlík

Články na webu

AF
Úterý, 30 března 2021 / Published in Zpravodajství

Památkáři chtějí zabránit zbourání železničního mostu přes Orlík

Červená nad Vltavou (Písecko) 30. března (ČTK) – Památkáři budou usilovat o to, aby se železniční most v Červené nad Vltavou neboural a aby se stal znovu kulturní památkou. Správa železnic ho chce zbourat, nevyhovuje už vlakovému provozu. Most z 19. století, který vede přes orlickou přehradu, přišel o památkovou ochranu před několika lety. Ministerstvo kultury zahájilo řízení o tom, aby se opět stal kulturní památkou. ČTK to dnes řekl ředitel územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd.

Jak dlouho řízení potrvá, nelze předjímat. „Podle zákona o památkové péči si musíme také vyžádat stanovisko krajského úřadu a obce s rozšířenou působností,“ sdělila dnes ČTK Ivana Awwadová z tiskového oddělení ministerstva kultury.

Správa železnic (SŽ) vypsala v polovině března třetí tendr na nový most. Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, po trati nemohou jezdit nákladní vlaky. Vznikne nový železobetonový most, nejvyšší možná cena je 543,9 milionu Kč bez DPH. Předchozí tendry SŽ zrušila, protože všechny nabídky přesáhly limit zakázky, řekl již dříve ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

„Ministerstvo kultury už zahájilo řízení o prohlášení kulturní památkou. Osloví i Národní památkový ústav, aby vyjádřil svůj názor. Ten je, aby byl most znovu zapsaný jako kulturní památka,“ řekl Šnejd.

Památkáři chtějí zabránit zničení mostu. Mohl by podle nich dál sloužit pro pěší a cyklisty, a získat tak znovu status kulturní památky. Na úpravy by šlo využít i část peněz původně určených na demolici. Podmínkou je ale to, aby most převzal do majetku nový vlastník, který by zaručil jeho další provoz. Jihočeští krajští zastupitelé to nedávno odmítli.

„O historických a památkových hodnotách železničního mostu není sporu. Ve své době patřil k nejvyšším mostním stavbám v Rakousku-Uhersku,“ uvedl Šnejd. Jak dodal, zároveň je to první železniční most v ČR, který se stavěl bez lešení. Zachovaná je původní ocelová konstrukce i pilíře.

SŽ již dříve informovala, že nový most bude stát poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, dlouhý bude 316,3 metru, vzepětí bude 34,7 metru.

Starý most 280,2 metru dlouhý, 69,5 metrů vysoký a vážící 940 tun se dosud moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly v 70. a 80. letech minulého století. Proti bourání původního mostu vznikla petice, dosud ji podepsalo přes 800 lidí.

Most je na trati Tábor – Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Stavěl se v letech 1886 až 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů.

vkc hj

zdroj: ČTK

Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Tagged under: ČR, FOTO, most, památky, Písek, stavby, železnice

What you can read next

Obrana by příští rok mohla rozhodnout o stíhačkách pro armádu
Praha zveřejnila seznam zakázek s hodnotou přes 20 milionů Kč
Uchazeče o stavbu v Dukovanech posoudí zpravodajské služby, vláda odvolala Míla

Hledat na webu

Newsletter

Chcete vědět víc? Přihlaste se k odběru Oběžníku elektronizace.

Nejnovější články

  • Co byste měli vědět před spuštěním nového VVZ

    Nový Věstník veřejných zakázek už je za rohem. ...
  • Whistleblowing a jeho přínos pro firmy

    Vytvořit důvěryhodné a etické pracovní prostřed...
  • Opravný formulář v novém Věstníku

    V tomto článku se podíváme na další změnu, kter...
  • Splňte povinnost whistleblowingu s qHlas ZDARMA

    Povinnost whistleblowingu se blíží. Pro zaměstn...
  • Zrušení Elektronického podpisu na PVU

    Na nástroji Portál pro vhodné uveřejnění došlo ...

Témata článků

  • Akademie veřejných zakázek
  • Aktuality
  • E-ZAK info
  • Elektronizace
  • EZAK
  • FEN
  • Nepřehlédněte
  • PVU
  • QCM
  • SKOLENI
  • Věstník veřejných zakázek
  • Zpravodajství

Archiv starších článků

  • Leden 2024
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Srpen 2023
  • Červenec 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018

QCM – KDO JSME

QCM je leader elektronizace veřejných zakázek Pomáháme úřadům i dodavatelům s elektronizací a efektivními nákupy. Více na www.qcm.cz

QCM BRNO

Heršpická 813/5
M-palác, 7. patro
639 00 Brno

 ŘEŠENÍ QCM

www.formulare-uradu.cz
www.e-forms.cz
skoleni.qcm.cz
www.fen.cz
www.podo.cz

PORTÁLY QCM

www.qcm.cz
www.vhodne-uverejneni.cz
www.ezak.cz
www.centralni-nakup.cz

NEWSLETTER

Chcete vědět víc? Přihlaste se k odběru novinek z oblasti veřejných zakázek.

QCM OLOMOUC

Kosmonautů 8
AB Centrum, 3. patro
779 00 Olomouc

© 2020. All rights reserved QCM s.r.o..

TOP