Plzeň 3. března (ČTK) – Rada Plzeňského kraje tento měsíc rozhodne o tom, kdo pro příštích deset let zajistí regionální železniční dopravu v Pošumaví a Českém lese. Kraj chce podepsat smlouvu s vítěznými dopravci do konce roku, aby mohli začít jezdit od prosince 2023, dokdy mají smlouvu České dráhy. Na tratích v pohranič, dnes jezdí 30 let staré motorové soupravy. Kraj chce, aby nové či repasované vozy nalákaly cestující. Třetí oblastí Plzeňsko, kde má vítěz jezdit 15 let, se bude kraj zabývat později. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
Pošumaví zahrnuje tratě Horažďovice – Sušice – Klatovy a Domažlice – Klatovy, oblast Český les pak Poběžovice – Staňkov – Holýšov a Domažlice – Tachov. Nejvíce tratí má Plzeňsko, a to Plzeň – Žihle, Plzeň – Bezdružice, Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice a Plzeň – Radnice.
Více uchazečů bylo jen u Pošumaví, kde se konala elektronická aukce. Nyní se shromažďují materiály pro rozhodnutí krajské rady o vítězi. Rada musí hlavně akceptovat nabídnutou cenu, nebo může soutěž zrušit. Ke všem oblastem má od poloviny února zpracované nezávislé expertní stanovisko s výší akceptovatelné ceny.
Na Český les a Plzeňsko byl jeden uchazeč, s nímž kraj jedná přímo, aniž by musel vyhlašovat aukci. Hodnotící komise se při jednáních s dopravci snaží stlačit cenu na přijatelnou úroveň. „Aby finanční nároky pro kraj byly co nejnižší proti stávající výši,“ uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Podle něj ale nemohou být ceny za vlakový kilometr stejné jako dosud, protože dopravci musí pořídit komfortnější vozy a tyto náklady promítnou do ceny.
„U Pošumaví a Českého lesa nechceme nové soupravy. Ale musí mít nový interiér, barvy Plzeňského kraje a další,“ řekl Pakandl. Po úpravách by mohly jezdit v Českém lese současné Regionovy, v Pošumaví ale ne, protože podle specifikací kraje tam musí dosahovat vyšších výkonů. „Musí jít o repasovaná vozidla, která se teď zpravidla používají v západní Evropě a na území ČR jsou výjimečně. Podobné má GW Train v jihočeské Šumavě,“ řekl.
Podle Pakandla bude pro kraj velmi těžké dosáhnout akceptovatelnou cenu pro Plzeňsko. „To jsou vlaky poblíž Plzně, které musí mít elektronický zabezpečovací systém ETCS. Bude velmi drahý, protože se musí vyvinout nový model pro několik málo starších vlaků,“ uvedl. Zatím je nabídnutá cena o několik set milionů korun vyšší.
Čížek by rád, aby byly do konce března vyřešený Český les a Pošumaví. Plzeňsko chce alespoň rozjednat. „Uvidíme, jestli dospějeme k nižší přijatelné ceně, nebo jestli se soutěž bude muset zrušit,“ uvedl.
Václav Prokš dr
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.