Přerov 18. ledna (ČTK) – Přerovská radnice se rozhodla zrušit Portál občana, který byl součástí rozsáhlé elektronizace správy. Město ji spustilo v roce 2015, podle tehdejšího vedení byl rozsáhlý projekt v hodnotě téměř 140 milionů korun ojedinělý v celé republice, tendr však vyšetřovala policie. Portál se měl stát prostředníkem mezi obyvateli a úředníky, využívalo jej však jen osm desítek občanů. Zrušení portálu město odůvodnilo jeho nevytížeností i nutností dalších investic kvůli zákonu o právu na digitální služby, řekla dnes ČTK mluvčí radnice Lenka Chalupová.
„Zákon o právu na digitální služby nám ve vztahu k Portálu občana nařizuje řadu nových povinností, jejichž propojení s Portálem občana by si vyžádala významné finanční náklady. Portál občana za pět let jeho provozu využívalo velmi sporadicky pouze 81 občanů. Vzhledem k tomu, že náklady na servisní a technickou podporu představovaly zhruba 600.000 korun ročně, tak vzhledem k počtu uživatelů je provoz výrazně neekonomický,“ uvedla mluvčí radnice.
Jeden úkon provedený přes tento portál tak podle ní vycházel řádově na desetitisíce korun, což je pro město nepřijatelné, zvlášť v této ekonomicky napjaté době. „Nemá smysl podporovat drahý a mrtvý projekt, ale je třeba rozvíjet všechny potřebné služby z takzvaného národního cloudu,“ řekl ČTK primátor Petr Měřínský (ANO).
Zástupci Pirátů, kteří jsou v Přerově v opozici, nazvali tento krok „technologickou zpátečkou“. „Ukončení Portálu občana beru jako krok zpět od digitalizace města Přerova. Myslím si, že v současné situaci se samosprávy musí zaměřit právě na posílení komunikace občana s městem v on-line prostředí. V Přerově jsme takto vytvořený systém měli a teď ho vedení města ukončilo,“ uvedl krajský zastupitel za Piráty Martin Švadlenka. Podotkl, že systém měl od počátku několik vad, které se ale dařily řešit, jako bylo například zprovoznění platební brány. „Namísto propagace a vylepšení systému se město po vypršení udržitelnosti projektu na celý Portál občana jednoduše vykašlalo,“ doplnil Švadlenka.
Obyvatelé Přerova podle mluvčí radnice se zrušením portálu o služby nepřijdou. „Část z nich přebírá stát a bude je poskytovat ze svého Portálu občana, nová platební brána bude na webových stránkách města spuštěna během několika týdnů a údaje o svých platbách budou moci občané nadále zjišťovat nejenom telefonicky, případně prostřednictvím e-mailu, ale v krátkém časovém horizontu i přímo ze speciální webové aplikace, která jim zprostředkuje údaje přímo z ekonomického a účetního systému magistrátu,“ doplnila Chalupová.
Proces elektronizace prověřovala před lety policie i antimonopolní úřad. Ten loni za tento tendr rozdal firmám, které IT zakázku pro Přerov zajišťovaly, pokutu 118 milionů korun. Podle úřadu se pokutované firmy na zakázce mezi sebou domlouvaly již od roku 2010. Samotný případ se stal součástí rozsáhlé kauzy, kdy vzniklo podezření na zmanipulování 13 veřejných zakázek na informační systémy se škodou zhruba čtvrt miliardy korun. Obžalobě v ní čelí 24 lidí a dvě právnické osoby. Obžaloba byla podána loni k olomouckému krajskému soudu.
Alena Horáková kš
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.