Bratislava 11. prosince (zpravodaj ČTK) – Dopravci RegioJet ze skupiny Student Agency českého podnikatele Radima Jančury se v uplynulých letech podařilo oživit vlakovou dopravu a zvýšit kvalitu cestování na regionální trati mezi Bratislavou a Komárnem na jihu Slovenska. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel nevládního slovenského Institutu pro dopravu a hospodářství Ondrej Matej. Téměř devítiletý kontrakt na přepravu cestujících v rámci závazku veřejné služby RegioJetu skončí v sobotu, osobní vlakovou dopravu na zmíněné trase bude následně zajišťovat slovenský národní dopravce ZSSK.
RegioJet, který zakázku na přepravu cestujících na zmíněné lince získal bez otevřené soutěže, vstoupil na 100 kilometrů dlouhou trať v březnu 2012. Po jeho příchodu se počet přepravených cestujících zvýšil zhruba pětinásobně na více než čtyři miliony osob ročně.
„RegioJet na této trati zvýšil kvalitu cestování. Ukázal opodstatněnost konkurence v železniční osobní dopravě,“ uvedl Matej.
Zájem o využívání vlaků mezi Bratislavou a Komárnem prudce rostl i kvůli novým obytným zónám v okolí slovenské metropole a dopravním zácpám na silnicích. Stát si také objednal více vlakových spojů než v minulosti. Matej poznamenal, že správce železniční infrastruktury dříve zmodernizoval zmíněnou jednokolejnou trať, která není elektrifikována.
RegioJet uvedl, že díky jeho příchodu a zkvalitnění služeb se regionální linka stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku, kde v ranní špičce jezdí vlaky v dvacetiminutových intervalech a v nejvytíženějších spojích cestuje až 700 lidí. RegioJet tam loni zvyšoval kapacitu svých vlaků, protože na trať už nebylo možné přidat další spoje. V minulosti si cestující stěžovali na přeplněné vlaky na trati, po vypuknutí koronavirové krize ale počet cestujících ve vlacích na Slovensku obecně klesl.
Od neděle bude přepravu cestujících mezi Bratislavou a Komárnem do konce roku 2022 zajišťovat ZSSK, která tam nasadí vlaky z jiné slovenské tratě a soupravy pronajaté od rakouského dopravce ÖBB. Podle slovenského ministerstva dopravy ZSSK a ÖBB nabídly v rámci dočasného kontraktu mírně nižší cenu než RegioJet.
Slovensko ještě za předchozí vlády vypsalo veřejnou soutěž na přepravu cestujících na této trase v rámci závazku veřejné služby. Tendr ale později zrušilo a zahájilo novou soutěž, jejíž vítěz získá desetiletou smlouvu. Linka mezi Bratislavou a Komárnem byla první a dosud jedinou vnitrostátní tratí na Slovensku, kde soukromý dopravce zajišťoval osobní přepravu s finanční podporou státu.
Adrian Bobok spr
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.