Plzeň 24. května (ČTK) – Plzeňská ŠKODA JS počítá s výrazným zapojením do výstavby pátého bloku Jaderné elektrárny Dukovany. S deseti českými podniky sdruženými v Alianci české energetiky je připravena na spolupráci s libovolným vítězem tendru, řekl ČTK řekl generální ředitel František Krček.
„Dlouhodobě neupřednostňujeme žádného dodavatele. Se všemi jsme se bavili o formách spolupráce,“ uvedl Krček. Škoda JS se všemi uchazeči o stavbu bloku jedná v rámci aliance i samostatně. „Snažíme se nabízet všem balíček jako český průmysl, protože opravdu kompetence tady je, na primárním i sekundárním okruhu. Jako aliance umíme nabídnout jaderný ostrov, zařízení strojovny včetně turbíny a generátoru, čerpadla a armatury, elektrickou část, systém kontroly a řízení,“ řekl.
Aliance i Škoda JS komunikují s ministerstvem průmyslu. „Díky tomu, že jsme si obě jaderné elektrárny (s reaktory sovětského designu VVER vyrobenými v Plzni) postavili a spustili sami a na většině zařízení je napsáno ‚vyrobeno v Československu‘, případně ‚v České republice‘, tak znalost zůstala doma a všechny dodavatelské firmy se snažily udržet také u servisu. Na zařízeních děláme průběžně obrovské změny, i na těch, které se nevyráběly v ČR. My ani provozovatel nemusíme kvůli výměně dílů nebo jiným rekonstrukcím létat na konzultace k autorům původního projektu, jak někteří tvrdí,“ uvedl ředitel.
Podle Krčka bude pro výběr vítěze tendru důležité, k čemu se bude ochoten zavázat při předávání know-how. „Byznys nekončí stavbou elektrárny, ale firmy si ho zajišťují na dalších minimálně 60 let,“ řekl. „Musíme být schopni dostat do smluv na výstavbu nového jaderného zdroje povinnost předávání know-how pro servis a rekonstrukce zařízení. Pokud se na tom s dodavatelem nedomluvíme, bude to velkou chybou jak pro investora, tak pro český průmysl,“ dodal.
ŠKODA JS je generální dodavatel údržby primárního okruhu všech šesti českých jaderných bloků. Loni zahájila výrobu dvou vnitřních částí reaktorů pro bloky EPR 1600 MW britské elektrárny Hinkley Point C, jejímž dodavatelem je francouzský EdF. Zakázka za stovky milionů korun potrvá do roku 2022. Francouzi dodávají tlakovou nádobu, vestavby uvnitř reaktoru, tedy desítky tun dílů, vyrábí Škoda JS v Plzni. Loni dodala vlastní utahovací jednotku na finskou elektrárnu Loviisa. Podle Krčka udělil v těchto dnech slovenský Úrad jadrového dozoru souhlas se zavážením paliva do třetího bloku Jaderné elektrárny Mochovce, na jehož vybudování a přípravě k provozu se ŠKODA JS podílela.
Václav Prokš sd
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.