Lužice (Hodonínsko) 18. května (ČTK) – Společnost MND Drilling and Services (MND DS) z Lužic na Hodonínsku v pondělí zahájila geotermální vrt v anglickém Cornwallu. Do půl roku plánuje odvrtat první vrt hluboký zhruba 4500 metrů. Rozloženou vrtnou soupravu s nosností 450 tun přepravilo 94 kamionů. Vrtá se v turistické oblasti zvané Eden, která je zaplněna skleníky a tisíci různými rostlinami, řekla dnes novinářům mluvčí MND Dana Dvořáková.
Nejvýkonnější vrtné zařízení Bentec 450 AC vysoké 55 metrů v Edenu sestavili a obsluhují pracovníci lužické společnosti. „Dlouhodobě mapujeme geotermální projekty, které se na území Evropy připravují. Oblast geotermie je zajímavá i tím, že realizace těchto projektů není přímo závislá na cenách ropy a plynu na světových trzích, a je tak možné diverzifikovat rizika. Z důvodu vstupu na nový a poměrně náročný trh jsme spojili síly s místním vrtným kontraktorem Boldon Drilling, který nedisponuje vrtnou soupravou technicky způsobilou k takovému náročnému projektu a který nám poskytl podporu pro vstup na britský trh, legalizaci vrtné soupravy dle UK předpisů a také zajišťuje dodávky některých materiálů a služeb,“ sdělil předseda představenstva MND DS René Kachyňa.
Vrt vytvoří obnovitelný zdroj energie pro lokalitu a bude sloužit jako recirkulační. Bude se do něj vtlačovat voda, která se ohřeje a poslouží k vytápění biodomů. Pokud se však potvrdí navrtání puklinového systému, je v plánu odvrtání druhého vrtu ze stejné plochy a po ověření propojení obou vrtů přes puklinový systém v hornině pak výstavba geotermální elektrárny. Ta má vtlačovat vodu pod zem, kde se ohřeje až na 190 stupňů Celsia. Pak bude s párou čerpána zpět na povrch, kde se prožene turbínou vyrábějící elektřinu.
Pro MND DS je projekt již pátým geotermálním projektem v novodobé historii. Firma pracovala na geotermálních vrtech v Německu, Francii, Belgii a nyní ve Velké Británii, účastní se i několika dalších tendrů v různých evropských zemích.
Po vyhloubení vrtu v Cornwallu se souprava zase vrátí do České republiky. Už tak náročný převoz komplikuje i brexit. „Rozložené velké celky proclíváme běžně, ale vrtnou soupravu poprvé. Kamiony vyrážely jednotlivě nebo po menších skupinách, a to už od dubna. Každý kamion měl samostatné celní prohlášení,“ uvedl ředitel celní společnosti Gerlach Luděk Procházka.
klv hj
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.