Praha 13. ledna (ČTK) – Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, loni meziročně klesl o 1,9 procenta na 204,6 miliardy korun. Počet se zvýšil o 14,2 procenta na 4473. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 38 miliard korun. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla o 29,6 procenta. Vyplývá to z údajů společnosti IS, které má ČTK k dispozici.
Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby, tedy hlavně stavby bytů, kanceláří nebo průmyslových hal, meziročně vzrostla o 17,7 procenta na 61,3 miliardy korun. U inženýrských staveb, tvořených hlavně dopravní infrastrukturou, hodnota zakázek klesla o 8,4 procenta na 143,3 miliardy korun.
Průměrná velikost zakázky se meziročně snížila o 14,1 procenta na 45,8 milionu korun. Podíl zakázek spolufinancovaných z evropských dotací meziročně klesl o 13,3 procentního bodu na 42 procent.
Hodnota 22 zadaných zakázek překročila miliardu korun, v prosinci přibyla jedna. Největší byla modernizace železničního uzlu Pardubice za 6,73 miliardy korun. Správa železnic ji zadala sdružení Eurovia, Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., Elektrizace železnic a GJW Praha. Předloni veřejná správa zadala 29 miliardových zakázek.
Z firem získala nejvíce zakázek Eurovia, která samostatně vyhrála tendry za 3,87 miliardy korun. Z dalších 26,4 miliardy korun bude mít podíl díky sdružení s jinými firmami.
Podle regionů patřila největší hodnota zadaných zakázek Středočeskému kraji, 25,9 miliardy korun. Následovaly Moravskoslezský (22,3 mld. Kč), Jihomoravský (20,4 mld. Kč), Plzeňský kraj (18,3 mld. Kč) a Praha (17,4 mld. Kč).
Hodnota nově vypsaných zakázek loni meziročně vzrostla o 29,6 procenta na 209,8 miliardy korun. Objem zakázek v pozemním stavitelství meziročně stoupl o 7,5 procenta na 48,1 miliardy korun, v inženýrském stavitelství se zvýšil o 38 procent na 161,7 miliardy korun.
Objem 32 vypsaných zakázek loni překročil miliardu korun. Největší byla výstavba úseku trasy D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova, kterou vypsal Dopravní podnik hlavního města Prahy. Předpokládaná cena je 13,1 miliardy korun.
„Veřejné stavební práce by mohly kompenzovat očekávaný pokles poptávky privátního sektoru a stát se stabilizujícím faktorem tuzemské ekonomiky v nastávajícím období. Limitujícím faktorem pro růst stavební produkce pro veřejný sektor se může ale stát zajištění potřebných pracovníků pro realizaci zakázek ve smluvních termínech,“ uvedl analytik stavebního trhu IS Ivan Vrhel.
Veřejné zakázky měly předloni na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) podíl 45,9 procenta. Předloni stavebnictví meziročně vzrostlo o 2,7 procenta. Loni za leden až listopad meziročně kleslo o 7,2 procenta. V listopadu se snížilo o 8,4 procenta, klesalo devět měsíců po sobě.
ciz jw
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.