Plzeň 19. listopadu (ČTK) – Plzeňský kraj už zná zájemce, kteří by chtěli zajišťovat regionální železniční dopravu kolem Plzně v oblasti Jihozápad, která je rozdělená do dvou celků na Pošumaví a Český les. Obálky u obou soutěží už se otevřely, řekl dnes ČTK vedoucí odboru dopravy Dušan Pakandl, člen hodnoticí komise. Odmítl sdělit jména i počet uchazečů.
Nové vedení kraje se teď musí podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) rozhodnout podle toho, zda budou nabídky ekonomicky přijatelné, a podle finančních možností. Nevyloučil ani, že kraj veřejnou zakázku zruší a nevyhlásí e-aukci, která má podle zadávací dokumentace následovat po otevření obálek. „To teď nejsem schopen říct, protože výrazně klesají daňové příjmy kraje a jsou také propady v tržbách z jízdného (příjem kraje),“ uvedl. Kraj se rozhodne do konce roku.
„Konalo už se první jednání hodnoticí komise, která teď musí s nabídkami seznámit nové členy výborů,“ řekl Pakandl. Jejich předsedy zvolili zastupitelé teprve před týdnem. Podle něj zatím není termín elektronické aukce. „Očekáváme, že až se nové vedení kraje seznámí s podklady, mohla by se u obou zakázek konat v prosinci nebo v lednu,“ uvedl. Mezitím se ještě setká hodnoticí komise s uchazeči. E-aukce by byla soutěží, v níž by mohli účastníci v intervalech snižovat nabídnutou cenu. Výsledky musí schválit vedení kraje, které se ale může rozhodnout už dříve, že zakázku zruší. Musela by se opakovat i tehdy, pokud by kraj kvůli propadu daní i pasažérů chtěl objednat méně kilometrů, než bylo v parametrech zakázky.
„Je otázkou vedení kraje, jakou cestou půjde, protože teď jsme ve fázi, kdy v roce 2019 skončila desetiletá smlouva (s Českými drahami) a nahradili jsme ji dočasnou smlouvou na tři roky s opcí na čtvrtý rok,“ uvedl Pakandl. Noví dopravci by měli začít jezdit v prosinci 2023, na Šumavu a Český les mají mít desetiletou smlouvu, na Plzeňsko na 15 let.
Kraj nepožaduje nové vozy, ale repasované menší vlaky v novém kabátě na podvozcích z roku 1995 a novějších. „Budou kompletně předělané a odpovídat nejmodernějším parametrům dopravy. Cestující nepozná, že sedí ve vlaku starém 25 až 30 let, protože bude použita jen kostra vlaku,“ uvedl Pakandl. Shánění vozidel ale není jednoduché, protože v ČR nejsou. Podle informací ČTK potřebuje kraj přes 30 vlaků.
Podle loňských informací vedení kraje je schopno podat nabídky na obě oblasti pět až sedm dopravců v ČR.
Václav Prokš kš
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.