Praha 7. ledna (ČTK) – Správa železnic podepsala smlouvu na přípravu prvního úseku vysokorychlostní tratě z Běchovic do Poříčan. Vítězem tendru je sdružení Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald. Dokumentace má být hotová do poloviny příštího roku, informoval dnes ČTK Jakub Ptačinský ze Sudop Praha. Správa železnic za projekt podle dřívějších informací zaplatí kolem 185 milionů korun. Po vypracování dokumentace bude následovat projednávání a územní řízení. Výstavbu lze při hladkém průběhu přípravy očekávat v letech 2026 až 2028.
Úsek, který bude začínat ve stanici v pražských Běchovicích a skončí zapojením do traťových úseků Poříčany-Pečky a Sadská-Nymburk město, je součástí plánované rychlodráhy mezi Prahou a Brnem. Součástí smlouvy je kromě dokumentace pro územní rozhodnutí i zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA).
Pro Sudop Praha je zakázka prestižní, společnost proto spolupracuje se zahraničními partnery se zkušenostmi s přípravou rychlotratí, konkrétně francouzským Egis Rail a britským Mott McDonald. Podle generálního ředitele Sudop Praha Tomáše Slavíčka nepůjde přes účast světových partnerů o jednoduchou zakázku. Úskalím bude průchod územím Klánovického lesa, které je evropsky významnou lokalitou, nebo zúženým prostorem mezi dálnicí D11 a obcí Jirny. Technicky si projektanti budou muset poradit i s úpravami železniční stanice Praha-Běchovice.
Technickou zajímavostí bude částečná čtyřkolejnost tratě. Dvě koleje pro trať Běchovice-Poříčany povedou souběžně s dvojicí vnitřních kolejí pro budoucí spojení ve směru Praha-Zahradní město-Brno. Tato čtyřkolejná trať bude sloužit nejen pro vysokorychlostní vlaky, ale i pro národní spoje, například Praha-Pardubice nebo Praha-Hradec Králové.
Nově bude zřízen přestupní terminál Praha-východ, který umožní přestup mezi vysokorychlostními vlaky i cesty do Prahy. Uzel bude vybaven přestupy na dálkovou i místní autobusovou dopravu, záchytným parkovištěm a silničním napojení na dálnici D11. Napojení na dálnici bude ze západu přes exit 8 a z východu novým exitem 11.
Čtyřkolejná vysokorychlostní trať se jižně od Bříství rozdělí na Brno a Hradec Králové. Pro směr Brno bude vybudován pouze takzvaný rozplet, na něj bude navazovat další stavba ve směru na Brno. Trať na Hradec Králové bude pokračovat k Poříčanům, kde se propojí s koridorem Praha-Kolín.
Zárodek vysokorychlostní tratě do Hradce Králové bude ukončen jižně od Třebestovic a bude ho využito k druhému propojení na trať Sadská-Nymburk, jež bude rozšířena na dvě koleje a zmodernizována. Úsek tak převezme dálkovou dopravu do Prahy od Kolína i od Hradce Králové přes Nymburk a odlehčí dosavadním tratím, které bude možné lépe využít pro příměstskou dopravu.
Výstavba vysokorychlostních tratí má výrazně zvýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. V Česku se o ní hovoří už od 90. let minulého století, přípravy však začaly až v posledních letech.
khj hj
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.