Hradec Králové 5. května (ČTK) – Ve stotisícovém Hradci Králové by měla v následujících týdnech začít stavba Inteligentního dopravního systému (IDS) za 229 milionů korun bez DPH. Systém, který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě, by měl začít fungovat od roku 2023. ČTK to dnes řekl náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS). Nejnákladnější částí systému bude kompletní výměna zastaralých semaforů na všech zhruba 50 křižovatkách a přechodech pro chodce.
Tendr na dodavatele systému radnice vypsala v roce 2019, smlouvu s vítěznou firmou CROSS Zlín podepsala loni v lednu. Společnost následně začala celý systém a jeho stavbu projektovat. „Projektování je hotové. K jednotlivým křižovatkám běží stavební řízení, které bude úspěšně dokončeno a bude možno přikročit k vlastní stavbě,“ uvedl Bláha.
Současný systém semaforů a řízení provozu je podle něj zastaralý a odepsaný. Firma CROSS Zlín bude systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Řidiči by jednotlivé prvky systému měli zaznamenat minimálně. Půjde na první pohled o běžné semafory, které budou propojené senzory, kamerami a čidly s centrálním dispečinkem. Čidla budou detekovat kolony či nehody. Systém umožní preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a zajistí bezpečný průjezd záchranářům. Systém bude složený z šesti základních modulů. Čtyři by měly tvořit páteř systému, jde o semafory, dispečink, přenosovou síť a centrální server. Nadstavbu budou tvořit moduly řízení MHD a měření rychlosti.
Automatické měření rychlosti spojené s následným vybíráním pokut by mělo být podle dřívějších informací radnice zavedeno na deseti místech. Radary chce magistrát na kritických místech ukáznit řidiče a podpořit plynulost dopravy. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému před vypsáním tendru zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.
ry kš
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.