Praha 10. června (ČTK) – V současnosti je rozestavěno přes 151,5 kilometru nových dálnic, například na jihočeské D3, pokračování hradecké D11, alternativní spojení Čech a Moravy po dálnici D35 nebo zahájená dostavba písecké D4 formou PPP projektu. Stavba pokračuje také na 67,3 kilometru silnic první třídy. Dnes to uvedlo ministerstvo dopravy. Stát letos plánuje otevření 46,5 kilometru nových dálnic, dalších skoro 23 nových kilometrů by mělo přibýt v síti silnic první třídy. Loni se otevřelo kolem 21 kilometrů nových dálnic.
„Letošní ambici rozestavět historicky nejvíce dálničních staveb na zelené louce postupně plníme,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Upozornil na pondělní zahájení dostavby 32 kilometrů dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí. Ve čtvrtek pak přibylo dalších 13,2 km dálnice D48 u Nového Jičína.
Vedle toho Havlíček připomněl také dokončující rekonstrukci dálnice D1, kde letos zbývá opravit ještě téměř 42 kilometrů. Omezení by na páteřní dálnici měly skončit během září a října. „Už nyní řidiči jezdí ve všech úsecích po novém povrchu, bohužel ještě následující čtyři měsíce v zúžených pruzích. Dokončovací práce pak už běžný provoz na dálnici výrazně neomezí,“ podotkl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Do konce roku plánuje ŘSD zahájit stavbu dalších 45,6 kilometrů nových dálničních úseků. Půjde například o pokračování D3 mezi Třebonínem a Kaplicí či další úsek na karlovarské D6 nebo chomutovské D7, jejichž zahájení nyní brzdí ještě komplikace ve výběrových řízeních na zhotovitele stavby kvůli prověřování převodu referencí společnosti Metrostav Infrastructure. Na Moravě by v případě včasného vyřízení odvolacího řízení měla začít stavba na D49 mezi Hulínem a Fryštákem, dále téměř devět kilometrů na D55 ze Starého města do Moravského Písku.
Stát má letos v plánu otevřít celkem 46,5 kilomoetrů nových dálnic. Patří mezi ně obchvat Lubence na karlovarské D6, obchvat Panenského Týnce na chomutovské D7, pokračování D11 z Hradce Králové do Jaroměře, D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy a obchvat Otrokovic na D55.
Stát je dlouhodobě kritizován za pomalou výstavbu dálnic a silnic. Problematická je především příprava projektů, kdy se stát musí vypořádat s námitkami účastníků řízení a ochranářů a také řešit zdlouhavá majetkoprávní vypořádání. Zatímco v Česku příprava zabere často až 13 let, například v Německu je to v průměru kolem sedmi let. Ke změně by měla přispět nedávno přijatá novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ta by měla výrazně urychlit především úřední proces před zahájením stavby.
Zdroj:Ministerstvo dopravy
sip mal
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.