QCM s.r.o.+420 538 702 702, e-mail: info@qcm.cz

Elektronizace zakázek

  • ÚVOD
  • O NÁS
  • E-ZAK info
  • PVU
  • FEN
  • VZDĚLÁVÁNÍ
  • NOVINKY QCM
  • Home
  • Akademie veřejných zakázek
  • Velká technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek

Články na webu

autor QCM
Pondělí, 26 června 2023 / Published in Akademie veřejných zakázek, Aktuality, Elektronizace, EZAK, Nepřehlédněte

Velká technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek

Zákon o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb., se dočkal další novely, často označované jako „technická“. Ve Sbírce zákonů již byla novela publikována, účinnosti nabude 16. července 2023.

V pořadí se jedná už o desátou změnu v ZZVZ, avšak nyní poprvé jde o novelizaci komplexní. Jejím hlavním cílem je odstranění nedostatků a nejasností zadávacích směrnic, zpřesnění některých ustanovení a také úprava technických nedostatků v textu zákona.

Z novely nevyplývají žádná nová práva ani povinnosti, zavedené změny by měly mimo jiné vést ke snížení administrativní zátěže zadavatelů i dodavatelů.

V tomto článku si společně projdeme nejdůležitější změny, které technická novela přinese.

JISTOTA

Nově si zadavatel může zvolit, zda bude požadovat jistotu v podobě elektronického originálu, nebo mu bude stačit jen prostá kopie. Dochází tak k odstranění nadbytečné tvrdosti zákona, kterou jistě uvítají jak zadavatelé, tak dodavatelé. Dosud totiž museli zadavatelé v případě nepředložení elektronického originálu takového zájemce o zakázku vyloučit, i když by se jinak jednalo o kvalitního dodavatele.

§ 41 odst. 5 (úprava stávajícího odstavce) + § 48 odst. 3 (úprava stávajícího)

JEDINÝ ÚČASTNÍK

Zavádí se výjimka pro zadávací řízení, ve kterém je jen jeden účastník, jelikož v takovém případě představuje formalizování informování o jeho výběru zbytečnou administrativní zátěž. Odpadne rovněž povinnost takového účastníka žádat o vzdání se práva na podání námitky, jelikož se zde neuplatní zákaz uzavření smlouvy po dobu lhůty pro podání námitek. Jinými slovy, s takovým účastníkem může být ihned po informování o jeho výběru uzavřena smlouva na veřejnou zakázku bez nutnosti dalších kroků.

§ 50 (úprava dosavadního)

POSÍLENÍ ELEKTRONIZACE

Posiluje se podepisování elektronických dokumentů v elektronickém nástroji a prostřednictvím datové schránky. V takových případech se zavádí právní fikce podpisu pro učiněné úkony, tedy že úkon učiněný prostřednictvím elektronického nástroje nebo datové schránky se považuje za podepsaný. Z uvedeného vyplývá, že např. dodavatel může svoji nabídku podepsat až v elektronickém nástroji a podmínka podepsání nabídky je bez dalšího splněna.

§ 211 odst. 7 (nový odstavec)

Kromě toho je umocněna pozice elektronického nástroje v případě uchovávání dokumentů – bude platit, že dokumenty a informace uložené v certifikovaném nástroji jsou pravé (i kdyby původně byly vytvořeny mimo tento nástroj). Jedná se o snahu ještě více posílit roli certifikovaných elektronických nástrojů v případě procesu zadávání veřejných zakázek.

§ 216 odst. 3 (nový odstavec 3, dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4)

NÁMITKY

Nově je dána zadavateli možnost stanovit, že námitky proti zadávací dokumentaci lze podat nejpozději 72 hodin před koncem lhůty pro podání námitek. Stávající úprava stanovovala jako nejpozdější termín pro podání námitek proti zadávací dokumentaci skončení této lhůty. Totéž bude platit i pro postup v soutěži o návrh.

§ 242 odst. 5 (ke stávajícímu § 242 doplněn nový odstavec)

V případě, že se zadavatel rozhodne námitkám vyhovět, se upřesňuje text zákona – zadavatel není povinen se v odůvodnění vyjadřovat ke všem skutečnostem uvedených v námitkách podrobně a srozumitelně. Naopak, v případě, že námitky odmítne pro opožděnost, podání neoprávněnou osobou nebo pro nesplnění formálních náležitostí, není nutné se vyjadřovat podrobně a srozumitelně ke všem uvedeným skutečnostem, stačí odůvodnění vztahující se k důvodu odmítnutí námitek. Což opět znamená snížení administrativní zátěže, jelikož dle stávající úpravy se musí zadavatel vyjádřit ke všem bodům obsaženým v námitce, i když je na první pohled jasné, že např. nesplňuje zákonné formální požadavky.

§ 245 odst. 1 (úprava stávajícího odstavce)

PŘEDKLÁDÁNÍ ORIGINÁLŮ O KVALIFIKACI

Dle novely již nebude nutné, aby vybraný dodavatel vždy předložil originály dokladů o jeho kvalifikaci. Rozhodnutí bude čistě na zadavateli, tedy zda bude vyžadovat originál, anebo se spokojí např. jen s prostou kopií. I tato měna představuje snížení nadměrné administrativní zátěže. Lze tak jen doporučit účastníkům řízení pečlivě číst zadávací dokumentaci, protože požadavky na kvalifikaci se u různých zadavatelů mohou značně lišit.

§ 123 písm. b) (úprava stávajícího)

POSÍLENÍ POZICE ÚČASTNÍKŮ ŘÍZENÍ

Účastník řízení může po skončení lhůty pro podání nabídek písemně požádat zadavatele o poskytnutí údajů z nabídek, které odpovídají číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení bez identifikačních údajů účastníků. Zadavatel má na poskytnutí požadovaných údajů 5 pracovních dnů ode dne doručení žádosti. Zakotvením nového odstavce silně posílí pozice účastníků řízení, jelikož dosud nemusel zadavatel takové údaje poskytnout (bez ohledu na případnou žádost) a účastník řízení se dozvěděl výsledek hodnocení až v okamžiku odeslání oznámení o výběru dodavatele, což mohlo trvat i několik měsíců v případě složitějších veřejných zakázek. Účastník díky poskytnutým údajům zjistí svoji pozici mezi ostatními nabídkami a může vyhodnotit, zda má šanci na získání zakázky, nebo se může soustředit na jiné projekty. Poskytnutí údajů z nabídek může být i dobrovolné bez předchozí žádosti.

§ 109 odst. 3 (nový odstavec)

Tagged under: akademie vz, Elektronizace VZ, novela zakona, veřejné zakázky, ZZVZ

What you can read next

Co byste měli vědět před spuštěním nového VVZ
Elektronizace veřejných zakázek po roce s COVIDem
Portál pro vhodné uveřejnění nyní napojen na CDD

Hledat na webu

Newsletter

Chcete vědět víc? Přihlaste se k odběru Oběžníku elektronizace.

Nejnovější články

  • Co byste měli vědět před spuštěním nového VVZ

    Nový Věstník veřejných zakázek už je za rohem. ...
  • Whistleblowing a jeho přínos pro firmy

    Vytvořit důvěryhodné a etické pracovní prostřed...
  • Opravný formulář v novém Věstníku

    V tomto článku se podíváme na další změnu, kter...
  • Splňte povinnost whistleblowingu s qHlas ZDARMA

    Povinnost whistleblowingu se blíží. Pro zaměstn...
  • Zrušení Elektronického podpisu na PVU

    Na nástroji Portál pro vhodné uveřejnění došlo ...

Témata článků

  • Akademie veřejných zakázek
  • Aktuality
  • E-ZAK info
  • Elektronizace
  • EZAK
  • FEN
  • Nepřehlédněte
  • PVU
  • QCM
  • SKOLENI
  • Věstník veřejných zakázek
  • Zpravodajství

Archiv starších článků

  • Leden 2024
  • Listopad 2023
  • Říjen 2023
  • Září 2023
  • Srpen 2023
  • Červenec 2023
  • Červen 2023
  • Květen 2023
  • Duben 2023
  • Březen 2023
  • Únor 2023
  • Leden 2023
  • Prosinec 2022
  • Listopad 2022
  • Říjen 2022
  • Září 2022
  • Srpen 2022
  • Červenec 2022
  • Červen 2022
  • Květen 2022
  • Duben 2022
  • Březen 2022
  • Únor 2022
  • Leden 2022
  • Prosinec 2021
  • Listopad 2021
  • Říjen 2021
  • Září 2021
  • Srpen 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Duben 2021
  • Březen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020
  • Červen 2020
  • Květen 2020
  • Duben 2020
  • Březen 2020
  • Únor 2020
  • Leden 2020
  • Prosinec 2019
  • Listopad 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018

QCM – KDO JSME

QCM je leader elektronizace veřejných zakázek Pomáháme úřadům i dodavatelům s elektronizací a efektivními nákupy. Více na www.qcm.cz

QCM BRNO

Heršpická 813/5
M-palác, 7. patro
639 00 Brno

 ŘEŠENÍ QCM

www.formulare-uradu.cz
www.e-forms.cz
skoleni.qcm.cz
www.fen.cz
www.podo.cz

PORTÁLY QCM

www.qcm.cz
www.vhodne-uverejneni.cz
www.ezak.cz
www.centralni-nakup.cz

NEWSLETTER

Chcete vědět víc? Přihlaste se k odběru novinek z oblasti veřejných zakázek.

QCM OLOMOUC

Kosmonautů 8
AB Centrum, 3. patro
779 00 Olomouc

© 2020. All rights reserved QCM s.r.o..

TOP