Zákon o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb., se dočkal další novely, často označované jako „technická“. Ve Sbírce zákonů již byla novela publikována, účinnosti nabude 16. července 2023.
V pořadí se jedná už o desátou změnu v ZZVZ, avšak nyní poprvé jde o novelizaci komplexní. Jejím hlavním cílem je odstranění nedostatků a nejasností zadávacích směrnic, zpřesnění některých ustanovení a také úprava technických nedostatků v textu zákona.
Z novely nevyplývají žádná nová práva ani povinnosti, zavedené změny by měly mimo jiné vést ke snížení administrativní zátěže zadavatelů i dodavatelů.
V tomto článku si společně projdeme nejdůležitější změny, které technická novela přinese.
JISTOTA
Nově si zadavatel může zvolit, zda bude požadovat jistotu v podobě elektronického originálu, nebo mu bude stačit jen prostá kopie. Dochází tak k odstranění nadbytečné tvrdosti zákona, kterou jistě uvítají jak zadavatelé, tak dodavatelé. Dosud totiž museli zadavatelé v případě nepředložení elektronického originálu takového zájemce o zakázku vyloučit, i když by se jinak jednalo o kvalitního dodavatele.
§ 41 odst. 5 (úprava stávajícího odstavce) + § 48 odst. 3 (úprava stávajícího)
JEDINÝ ÚČASTNÍK
Zavádí se výjimka pro zadávací řízení, ve kterém je jen jeden účastník, jelikož v takovém případě představuje formalizování informování o jeho výběru zbytečnou administrativní zátěž. Odpadne rovněž povinnost takového účastníka žádat o vzdání se práva na podání námitky, jelikož se zde neuplatní zákaz uzavření smlouvy po dobu lhůty pro podání námitek. Jinými slovy, s takovým účastníkem může být ihned po informování o jeho výběru uzavřena smlouva na veřejnou zakázku bez nutnosti dalších kroků.
§ 50 (úprava dosavadního)
POSÍLENÍ ELEKTRONIZACE
Posiluje se podepisování elektronických dokumentů v elektronickém nástroji a prostřednictvím datové schránky. V takových případech se zavádí právní fikce podpisu pro učiněné úkony, tedy že úkon učiněný prostřednictvím elektronického nástroje nebo datové schránky se považuje za podepsaný. Z uvedeného vyplývá, že např. dodavatel může svoji nabídku podepsat až v elektronickém nástroji a podmínka podepsání nabídky je bez dalšího splněna.
§ 211 odst. 7 (nový odstavec)
Kromě toho je umocněna pozice elektronického nástroje v případě uchovávání dokumentů – bude platit, že dokumenty a informace uložené v certifikovaném nástroji jsou pravé (i kdyby původně byly vytvořeny mimo tento nástroj). Jedná se o snahu ještě více posílit roli certifikovaných elektronických nástrojů v případě procesu zadávání veřejných zakázek.
§ 216 odst. 3 (nový odstavec 3, dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4)
NÁMITKY
Nově je dána zadavateli možnost stanovit, že námitky proti zadávací dokumentaci lze podat nejpozději 72 hodin před koncem lhůty pro podání námitek. Stávající úprava stanovovala jako nejpozdější termín pro podání námitek proti zadávací dokumentaci skončení této lhůty. Totéž bude platit i pro postup v soutěži o návrh.
§ 242 odst. 5 (ke stávajícímu § 242 doplněn nový odstavec)
V případě, že se zadavatel rozhodne námitkám vyhovět, se upřesňuje text zákona – zadavatel není povinen se v odůvodnění vyjadřovat ke všem skutečnostem uvedených v námitkách podrobně a srozumitelně. Naopak, v případě, že námitky odmítne pro opožděnost, podání neoprávněnou osobou nebo pro nesplnění formálních náležitostí, není nutné se vyjadřovat podrobně a srozumitelně ke všem uvedeným skutečnostem, stačí odůvodnění vztahující se k důvodu odmítnutí námitek. Což opět znamená snížení administrativní zátěže, jelikož dle stávající úpravy se musí zadavatel vyjádřit ke všem bodům obsaženým v námitce, i když je na první pohled jasné, že např. nesplňuje zákonné formální požadavky.
§ 245 odst. 1 (úprava stávajícího odstavce)
PŘEDKLÁDÁNÍ ORIGINÁLŮ O KVALIFIKACI
Dle novely již nebude nutné, aby vybraný dodavatel vždy předložil originály dokladů o jeho kvalifikaci. Rozhodnutí bude čistě na zadavateli, tedy zda bude vyžadovat originál, anebo se spokojí např. jen s prostou kopií. I tato měna představuje snížení nadměrné administrativní zátěže. Lze tak jen doporučit účastníkům řízení pečlivě číst zadávací dokumentaci, protože požadavky na kvalifikaci se u různých zadavatelů mohou značně lišit.
§ 123 písm. b) (úprava stávajícího)
POSÍLENÍ POZICE ÚČASTNÍKŮ ŘÍZENÍ
Účastník řízení může po skončení lhůty pro podání nabídek písemně požádat zadavatele o poskytnutí údajů z nabídek, které odpovídají číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení bez identifikačních údajů účastníků. Zadavatel má na poskytnutí požadovaných údajů 5 pracovních dnů ode dne doručení žádosti. Zakotvením nového odstavce silně posílí pozice účastníků řízení, jelikož dosud nemusel zadavatel takové údaje poskytnout (bez ohledu na případnou žádost) a účastník řízení se dozvěděl výsledek hodnocení až v okamžiku odeslání oznámení o výběru dodavatele, což mohlo trvat i několik měsíců v případě složitějších veřejných zakázek. Účastník díky poskytnutým údajům zjistí svoji pozici mezi ostatními nabídkami a může vyhodnotit, zda má šanci na získání zakázky, nebo se může soustředit na jiné projekty. Poskytnutí údajů z nabídek může být i dobrovolné bez předchozí žádosti.
§ 109 odst. 3 (nový odstavec)