Praha 11. září (ČTK) – Výběr událostí spjatých s plánovanou výstavbou trasy D pražského metra (pražský dopravní podnik dnes oznámil, že stavba metra D začne pravděpodobně až na jaře 2021):
70. léta 20. století – Vznikly první plány na linku D. Trasa měla vést ze Žižkova či Strašnic na Palackého náměstí, a odtud do Modřan.
8. října 2013 – Pražští radní schválili stavbu metra D za téměř 25 miliard korun. První úsek měl vést z Pankráce do Písnice. Trasa dlouhá přes deset kilometrů měla být hotová do roku 2022. Obsloužit měla několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Metro D má odlehčit lince C.
18. října 2013 – Trasa D získala od Prahy 4 územní rozhodnutí.
15. září 2014 – Tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stavba trasy D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Na Pankráci měla vzniknout přestupní stanice. Později se objevily další odhady nákladů.
21. července 2015 – Pražští radní rozhodli, že na trase D budou jezdit vlaky bez řidiče. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022.
23. června 2016 – Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu trasy D z Pankráce do Písnice. Na trase má být deset stanic.
6. srpna 2016 – Oznámeno, že projektovou dokumentaci pro trasu metra D zpracuje Metroprojekt, materiál vyjde na 440 milionů bez DPH. Stejná firma projektovala i nové stanice metra A.
11. srpna 2016 – Náměstek Dolínek oznámil, že magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D. Důvodem byly především váznoucí výkupy pozemků.
12. prosince 2016 – Praha bude muset znovu vypracovat změnu územního plánu pro trasu metra D. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu zrušil.
6. února 2017 – Primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD) řekl, že první etapa stavby metra D mezi Pankrácí a Novými Dvory by mohla začít v roce 2019 a být dokončena do roku 2023.
19. dubna 2017 – Dozorčí rada pražského dopravního podniku (DPP) rozhodla, že stavba trasy metra D začne nejdříve v úseku Pankrác – Olbrachtova. Následně bude vybudován úsek do Písnice.
7. listopadu 2017 – Pražští radní schválili, že město vykoupí od soukromých vlastníků pozemky nutné pro výstavbu metra D z Pankráce do Písnice. Na pozemcích bude stát depo.
22. března 2018 – Pražští zastupitelé rozhodli o vzniku společného podniku města a developera pro stavbu metra. Firmu chtěl DPP založit kvůli problémům s výkupem pozemků.
22. května 2018 – Pražští radní uložili Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby zahájil práce na změně územního plánu, která umožní výstavbu trasy z náměstí Míru na Žižkov a do Vysočan.
24. května 2018 – Oznámeno, že DPP a skupina Penta Investments plánují kvůli výkupům pozemků pro trasu metra D založit společný podnik. Plány na podnik DPP a Penty ale radní v srpnu 2018 odmítli.
21. března 2019 – Vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu stavby zatím činily zhruba miliardu korun.
27. května 2019 – DPP podepsal se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag smlouvy na provedení geologického průzkumu.
19. června 2019 – DPP na Pankráci začal s geologickým průzkumem pro stavbu trasy metra D. Průzkum měl vyjít zhruba na 1,58 miliardy korun. Průzkum byl dokončen v létě 2020 na dvou ze čtyř míst.
31. října 2019 – Senát schválil drážní novelu, podle níž bude provoz metra možný i bez strojvůdců.
7. ledna 2020 – DPP vypsal veřejnou zakázku na první část linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely. Stavba prvního úseku bude trvat 7,5 roku a vyjde asi na 10,8 miliardy Kč bez DPH.
6. dubna 2020 – Koronavirus zbrzdil přípravy na vybudování linky D. DPP prodloužil o dva měsíce termín, dokdy mohou firmy podávat nabídky do tendru.
3. červenec 2020 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D. Zákaz platí, než úřad posoudí, zda byla veřejná zakázka vypsána v souladu se zákonem.
11. září 2020 – Podle DPP stavba metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou začne pravděpodobně až na jaře 2021, tedy asi o půl roku později. Původně měla ražba začít letos v září.
mav ped snm
zdroj: ČTK
Jakékoli publikování či další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.